Efek Manfaat Dari Gerakan Solat Yang Perlu Kita Ketahui

Solat adalah tiang agama. Kedudukan solat di dalam agama diibaratkan sebagai kepala kepada jasad.

Jasad manusia jika tidak bertangan, masih boleh hidup. Jasad manusia, jika tidak berkaki, masih boleh meneruskan hidup. Akan tetapi jika jasad manusia itu tidak berkepala, maka jasad itu sendiri tidak bermakna lagi kerana jasad itu mati.

Read More

Biar sempurna mana pun jasad itu, jika tidak berkepala, jasad tadi tidak dipandang pun.
Begitu jugalah perihal solat.. Jika seseorang itu tidak solat, maka amalan lain tidak ada gunanya.

Efek Manfaat Dari Gerakan Solat

1. Gerakan takbiratul ihram

Gerakan ini digerakkan pada permulaan sholat, yakni dengan berdiri tegap, mengangkat ke-2 tangan, lantas di sedekapkan di depan d4da. Gerakan ini bakal mambuat pernapasan jadi lancar serta teratur. Selain itu, otot ke-2 tangan dan bahu bakal berkontraksi, sampai lebih ku4t serta kenc4ng.

Baca Juga  Ciri-ciri Sariawan yang Jadi Salah Satu Gejala COVID-19

2. Gerakan rukuk

Gerakan ini digerakkan dengan membengkokkan tubuh ke arah depan, hingga ke-2 tangan bertumpu pada tumit. Saat gerakan rukuk digerakkan, otot di lebih kurang punggung sampai pantat bakal alami kontraksi. Selain itu, aliran d4rah terlebih di bagian tubuh atas semakin lebih merasa lancar. Ke-2 tangan yang memegang tumit akan tertarik, hingga lebih kenc4ng.

3. Gerakan sujud

Gerakan ini digerakkan melalui langkah meletakkan sisi kepala ke alas lantai, sampai dahi serta ujung hidung menyentuh alas lantai. Selain itu, jari-jari kaki dibengkokkan serta ke-2 telapak tangan juga menyentuh alas lantai. Hingga aliran d4rah ke kepala bakal mengalir dengan maksimal.

Sumber: babab.net

Semoga bermanfaat ya, Klik Tombol SHARE di bawah agar banyak orang yang mengambil manfaatnya dari tulisan ini 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *